hétfő, szeptember 04, 2006

Félelem és reszketés Kőbányán

Tarlós István a Dohány utcai zsinagóga előttHa valaki nem akarná naponta fárasztani magát azzal, hogy a napokban mit műveltek a jelöltek a főpolgármesteri posztért, annak a kedvéért röviden összefoglalom. Demszky bezárta a Nyitott városházát, kettévágná a BKV-t és visszafoglalná Budapestet, Tarlós gyalogtúrája pedig a Dohány utcai zsinagógától eljutott Kőbányára, a Liget téri aluljáróba. És persze hagyományőrző zsidózás, ami nélkül nem kampány a kampány.

Budapest lesz Európa egyik legtisztább vizű városa, amelyet ismét kétmilliósra hízik a lakosságszáma, és amely továbbra is egyedülállóan színes kulturális kínálatot tud nyújtani – ezt ígérte Demszky a következő ciklusra, ha már az elmúlt 16 évben csak alvilágvárost sikerült felépítenie. Mindez az adófizetőknek szóló beszámoló, a Nyitott városháza elnevezésű kampány-, izé programsorozat záró állomásán hangzott el.

A csepeli tisztító látványterve (Forrás: Enviroduna Kft.)A víz úgy lesz tiszta, hogy egyrészt teljes körű lesz a fővárosban a csatornázottság, másrészt 180 milliárdért, EU-támogatásból hatalmas szennyvíztisztító épül Csepel északnyugati részén. Jelenleg három liter szmötyiből csak egyet tisztítanak meg, mielőtt a Dunába engedik, a tervek szerint 2010-re elkészülő óriástisztítónak köszönhetően ez az arány 92 százalékra nő. Szép tervek, ki ne értene egyet velük. Kár, hogy nem Demszky találta ki, a csepeli telep már az 1974-es tervekben is kiemelt helyen szerepelt. Az elmúlt harminc évből kettő azzal telt, hogy a fővárost irányító koalíció pártjai meg tudjanak egyezni, melyikük hitbizományának minősülő hivatali részleg felügyelje a projektet. Végül azt a salamoni döntést hozták, hogy külön céget alapítanak a beruházás levezénylésére. Mivel nem egyszerű beruházásról van szó, a cégvezető vállán is nagy a felelősség, ezért is lehet, hogy messze ő keres a legjobban a budapesti tulajdonú közműcégek vezérei közül, még a főpolgármesternél is többet visz haza a borítékban. A munka bonyolultsága miatt korábban még az EU-ügyekért felelős miniszter is megrótta az előkészítő céget, attól tartva, ha továbbra is marad a csigatempó, bukhatjuk a brüsszeli támogatást, az pedig nagyon ciki lenne, mivel ez jelenleg a legnagyobb környezetvédelmi beruházás Európában. A késés ledolgozására zseniális tervet eszeltek ki bölcs városatyáink, az eredeti cégvezető mellé ugyanakkora fizetéssel kineveztek egy másik igazgatót.

Idén 150 kilométer utat újíttat fel a főváros (a kezelésében lévő ezerből), jövőre 200 kilométert, és ha minden jól megy, a városháza gondjaira bízott úthálózat legrosszabb állapotban lévő negyven százaléka kap vadonatúj aszfaltot 2008-ra. Akár többször is. Aztán – ezt még a kampány előtt tudatta főpolgármesterünk – visszaállnak a „rendszerváltás óta sohasem látott útfelújítási dömping” előtti ütemre. Ami a fővárosi úthálózat egy-két százalékos renoválását jelenti, a nyugat-európai áltag negyedét-ötödét. Ami még mindig jó, de a firkász már csak ilyen, az élő fába is beleköt. (Adalék: Budapesten papíron nincs is földút, legalábbis a városháza papírjain, mert a poros mellékutcák a kerületek tulajdonában vannak egytől egyig.)

Azt is ígéri a főpolgármester, hogy Budapest a gyalogosok fővárosa lesz. No nem holnap, 2013-ban. Korábban javasoltam, hogy 2012-re ki kellene találnia valamit Demszkynek, mert ilyen messzire még nem ígért, erre tessék, a főpolgármester jóval előrelátóbb nálam.

És akkor a túloldal. Tarlós körbegyalogolja Budapestet, milyen szerencse, hogy nem télen vannak az önkormányzati választások, korcsolyázhatna szegény a Ligetben. Történt, hogy Újlipótvárosba ért, ahol a helyi SZDSZ-jelölt srác megkérte, ne menjen a zsinagógába. Hiszen Tarlós nem utasította el az egyik szélsőjobboldali párt támogatását, tehát közösséget vállal a nácikkal, innen meg már csak egy lépés Auschwitz. A Dohány utcai zsinagóga előtt viszont amikor valaki megint előhozta a témát, két közember is a „jobboldal által támogatott független főpolgármester-jelölt” védelmére kelt. Akik szeretik az összeesküvés-elméletet, azt gondolhatják, nem véletlenül.

Liget téri aluljáró (Forrás: index.hu)Kőbánya Budapest mostohagyereke, hervadt árvalányhaj a vízfejre tett pörge kalapon – nem így mondta, de így érthette Tarlós, aki a Liget téri aluljárót látva csak annyit tudott elhaló hangon mondani, hogy borzalom. A X. kerület – bár itt van Budapest mértani középpontja – nem Disneyland, a szóban forgó aluljárót pedig a főváros már régen „szem elől tévesztette”. Rögtön azután, hogy megszüntette felette a villamosvonalat. A sárga járműveknek nincs amúgy sincs szerencse a városházával, 16 év alatt egyetlen járat vonalát sikerült meghosszabbítani (metró helyett), inkább csak felszedték vagy hagyták rozsdásodni a síneket.

Folyt. köv.