szerda, október 11, 2006

40 pont

Legalább a borító új lesz (Forrás: index.hu)Előzetes megállapodást kötött a fővárosban az MSZP és az SZDSZ, ez lesz a várhatóan október 23-ára megszülető új koalíciós szerződés alapja. A főpolgármester és a városvezetés ismét a régi ígéreteit remixelte és öltöztette új köntösbe.

Negyven pontba sűrítették a koalíciós pártok azokat az ígéreteiket, amelyeket 2010-ben számon kérhet rajtuk a város. Átböngészve a listát sok újdonság nem olvasható, egyes pontokról pedig már most kijelenthető, hogy bizonyosan nem valósíthatók meg a következő négy évben. Lássuk a fontosabbakat.

„2010-re befejezzük a 4-es metrót.” Minden bizonnyal, főleg ha addig az időgépet is feltalálják. A metró első – Kelenföldi és Keleti pályaudvar közötti – szakasza a beruházó szerint 2009 utolsó napjára, a Bosnyák térig a plusz négy állomás pedig 2010 utolsó napjára készülhet el. Feltéve, hogy a beruházás a továbbiakban egyetlen napot sem csúszik.

„2007-ben befejezzük a 2-es metró felújítását, amelyre már 2008-ban új, egyterű metrókocsik érkeznek.” A főváros a nyáron kötött szerződést a lestrapált szovjet metrószerelvények cseréjéről. 67 milliárd forintért 37 új, francia dizájnos kocsit vesz Budapest, a prototípus 2008 júniusában érkezik. Ne hasogassunk szőrszálat, valóban arról szól az ígéret, hogy új metrókocsik érkeznek, és nem arról, hogy azok forgalomba is állnak.

„Felgyorsítjuk az M0-s körgyűrű építését.” Chuck Norris sem örülhetne nálunk jobban ennek. Gonoszkodásból tesszük csak hozzá, hogy a körgyűrűt – az északi híddal együtt – nem a főváros, hanem az állam építi és fizeti. Drukkolni azért lehet.

„2008 nyarától felújítjuk a Margit hidat.” Rá is fér szegényre, utoljára 1978-ban esett át nagygenerálon, a ciklusideje pedig 2003-ban lejárt. A felújítás nagyjából hatmilliárd forintba kerülne, és csak akkor indulhat, ha előbb elkészül az M0 északi hídja, ami a legutóbbi hírek szerint – újabb egy évet késve – 2008 nyarára készülhet el.

„Kiszorítjuk a felesleges átmenő forgalmat a belvárosból.” Feltéve, hogy előbb elkészül az északi M0 híd, és befejeződik a körgyűrű építése.

„A kormánnyal együttműködve egymáshoz igazítjuk a MÁV, Volán és BKV járatokat a Budapesti Közlekedési Szövetségben.” Mint ahogyan azt már tíz éve is ígérték. Azóta annyi történt, hogy az ingázóknak csak a Budapest-tábláig kell busz- vagy vonatjegyet venniük, onnantól pedig a „nagybérletet” használhatják. Mivel a menetrendeket nem hangolták össze és nem alakítottak ki összkomfortos átszállási csomópontokat, a negybérlet korántsem olyan kapós, mint várták.

„Uniós és kormányzati támogatással átvezetjük az 1-es villamost Budára, a 3-as villamost meghosszabbítjuk.” Feltéve, hogy lesz uniós forrás, annak zömét ugyanis a kormány – ahelyett, hogy bankhiteleket nyögne ezekben az ínséges időkben – a 4-es metróra költené. Az 1-es villamos egyébként a Lágymányosi híd 1995-ös elkészülte óta vár arra, hogy átfuthasson Budára, a síneknek ugyanis meghagyták a helyet az átkelőn.

„Egységes parkolás létrehozását kezdeményezzük a kerületi parkolótársaságok összefogásával.” Szép is volna. A parkolásról ugyan a Fővárosi Közgyűlés alkot rendeletet, a parkolópénzt viszont a kerületek megbízásából egy magáncég szedi be. Biztos könnyű lesz őket meggyőzni, hogy mondják fel a szerződéseiket, és mondjanak le évi többmilliárd forintról.

„2010-ig több mint 40 százalékkal növeljük a kerékpárút-hálózatot.” A hálózat jelenleg kábé 140 kilométer hosszú, vagyis a következő négy esztendőben évente átlagosan 14 kilométer bicikliút építését vállalja a főváros.

„Magántőke bevonásával közösségi kulturális negyedet hozunk létre a Gázgyár 27 hektáros területén, hogy Budapest a szabadság fővárosa maradjon vonzó, színes kulturális élettel.” Aha. Először el kellene takarítani a gázgyári masszát (helyenként nyolc méteres mélységben kell kicserélni a szennyezett földet), a teljes beruházás mintegy 40 milliárd forintba kerülne, megvalósítása pedig optimista becslések szerint is tíz évig tartana. A városháza egyelőre azt a korábbi ígéretét sem tudta megtartani, hogy a most elmúlt nyárra megnyitja a területet a nagyközönség előtt, és bejárhatóvá teszi a Duna-parti sétányt. Annyi viszont máris sikerült, hogy pályázat nélkül vállalhasson részt a magánbefektető a gázgyári fejlesztési társaságban.

És még hosszan sorolhatnánk.

Címkék: , ,