péntek, július 21, 2006

Hídverők

Építési munkálatok Budakalásznál (Forrás: GKM)Nyolc hónapot csúszik az M0 északi hídja, az átkelő 2008 augusztusára lesz kész – derült ki a mai bejáráson, amikor a szakminiszter és a főpolgármester személyesen tekintette meg a munkálatokat Budakalász környékén. Már-már közhelynek számít, hogy Budapestnek régóta égető szüksége volna legalább két újabb dunai átkelőre, az évtized végéig azonban be kell érnünk a meglévő nyolc (az M0-ásével együtt kilenc) híddal.

Néhány riasztó tény: a fővárosban utoljára 1995-ben avattak hidat, akkor készült el a Lágymányosi híd, átvezetve Dél-Budára a Hungária-körgyűrűt, amelynek terve az előző századforduló idejéről származik, és még ma sem teljes, mert nincs közvetlen kapcsolata a nyugati autópályákkal. A fővárosi közúti hidak közül négy érinti közvetlenül a tágabban értelmezett belvárost, vagyis az V. kerületet, amit elvileg tehermentesíteni kellene az átmenő forgalomtól. Az 1950-ben Budapesthez hozzácsapott külső kerületeket összekötő átkelő pedig nem épült.

Pedig hidat átadni jó hecc, Gerő Ernőnek is hogy bejött annak idején. Az újabb körutaknak és az azokhoz kapcsolódó dunai átkelőknek eleink még a helyét is kihagyták, hogy az utókornak könnyebb dolga legyen. De nem lesz.

Az M0 északi hídjának látványterve (Forrás: GKM)Az északi vasúti összekötő hidat eredetileg úgy tervezték, hogy a pillérekre elférjen egy autóknak szánt átkelő is, amely aquincumi híd néven szerepel a tervekben. Budapest negyedik körútjának, a Körvasút menti (vagy bénább néven Munkás) körútnak a része volna, amely a 10-es utat és az M3-ast kötné össze első ütemben. Az aquincumi híd a vasúti hídtól északra épülne, Budán a Pók utca, Pesten pedig a már említett Körvasút menti körút volna a folytatása. Jelenleg ott tartunk, hogy még végleges tervek sincsenek, az építkezés tervezett befejezési határideje 2012. Nem fog mindenki örülni az új átkelőnek, ha valaha is megépül; a Pók utcai lakótelepen élők kapnak egy kétszer két sávos utat 150 méterre az ablakuktól, Újpesten le kell bontani három tízemeletes panelházat a Lőwy Izsák utcában, és az elektromos művek észak-budapesti telepét is el kell valahová költöztetni. Ja, és valahonnan elő kellene teremteni mai áron 60 milliárd forintot, mert ennyibe kerülne az építkezés, amire még EU-támogatás sem kérhető. Sigray Tibor, aki annak idején az Erzsébet és a Lágymányosi híd tervezésében is oroszlánrészt vállalt, előállt egy ötmilliárdból is kihozható verzióval, egyesítve a vasúti és közúti hidat. A városházán azonban körberöhögték, és azt mondták, nem ért hozzá, a terv nem megvalósítható.

Körvasút menti körút nyomvonal-terveHa már a Körvasút menti körútnál tartunk. A bulvár déli folytatás a Határ út lenne, amelynek a pesterzsébeti végéhez közel van ugyan már egy híd, a Gubacsi, de az csak kétszer egy sávos, és amikor legutóbb felújították, szépen lebontották azt a hídtestet, amin annak idején a HÉV ment. A Körvasút menti körút Csepelről egy ma még szintén nem létező átkelőn, az albertfalvai hídon jutna át Budára. Ezen átkelőkkel kapcsolatban eddig hivatalos költségbecslés sem készült.

Több szó esett viszont a Galvani úti hídról, egy ingatlanbiznisz kapcsán. Tavaly ugyanis a csepeli önkormányzat eladta a sziget északkeleti részét, körülbelül 11 hektárt egy spanyol ingatlanfejlesztőnek, amelyik a mai napig nem árulta el, mit tervez a telkeken. A városházán az ügylet miatt kiborult a bili, a főváros még bíróságra is hajlandó lett volna menni, mert a terveiben az egyik eladott telken egy új Városligetet terveztek, a másikon pedig a Galvani úti híd hídfője épült volna. Legalábbis ez volt a hivatalos magyarázat. A látszat sokkal inkább arra utalt, hogy valakik csúnyán kimaradtak a buliból, ezért a nagy hőbörgés meg a város hosszú távú érdekeire való hivatkozás. Hiszen egyik fejlesztést sem gondolta komolyan (mármint rövidtávon megvalósítandónak) a főváros; az óriás-közparkot eredetileg 2000-ben akarták átadni, azóta mélyen hallgat róla mindenki, hídépítésre pedig végképp nincs pénze a városnak, hiszen az aquincumi átkelő megépítését is az államra lőcsölte.

2008-ra mindenesetre talán Észak-Budára is átér a Budapestet elkerülő körgyűrű. Addig is, hangulatjavításként a közlekedési minisztérium a néptől vár javaslatot az interneten, hogy mi legyen az új híd neve. Találó volna a függőhíd, a bíróság úgyis csak a névadó akció után fog ítéletet hozni arról, hogy van-e rá érvényes építési engedély.

2 Comments:

Anonymous Névtelen said...

:-)) Fuggohid.

Egy metrobol hany hid epitheto? Es vajon erdemes ilyen osszehasinlitasokat tenni?

1:04 de.
Blogger firkasz said...

Hát, amikor 1973-ban átadták a piros metrót a Déli és az Örs között, az akkori híradások szerint nyolc híd kijött volna az építési költségekből.
1 híd (kb 1-1,5 km + csatlakozó utak) = kb. 60 md HUF
Ez a lóvé a négyes metróból nagyjából két kilométer megépítésére volna elég.

9:36 de.

Megjegyzés küldése

<< Home