hétfő, július 31, 2006

Game over

És azt ismerik, hogy ketten utaznak a Combinón..? (Forrás: budapest.hu)Amíg nem garantálható a normális működés és a biztonságos üzemeltetés, a főpolgármester kivonatta a forgalomból az egymás után lerobbanó, egyenként 830 millió forintba került Combino villamosokat. Jelenleg hat óriáshernyó fut (már amikor) a Nagykörúton, az első hármat a közlekedési felügyelet pecsétje után egyből forgalomba állították, így menet közben ütköztek ki a hibák, a legutolsó hárommal viszont a gyártó német tesztpályáján futottak néhány kört, ezért azokkal nincs baj. Egyelőre.

Tegnap és ma azért robbant le egy Combinó, mert lefagyott a fedélzeti elektronika, a vezetőt pedig nem képezték ki eléggé, így meg kellett várni a helyszínre érkező szakembert, aki végül elhárította a hibát – a reset gombbal újraindította a rendszert. Egy nappal korábban pedig egyszer csak megmakacsolta magát a villamoskocsi, az elektronika letiltotta az irányítást, úgy kellett a kocsiszínbe vontatni az óriáshernyót. Ez volt ugyanis az első, Budapestre szállított darab – az ünnepélyes bemutató idején még nem kapott forgalmi engedélyt, ezért az elején szépen feldíszítették virágokkal, a végénél fogva pedig betolták az újságírók elé. Azt mondják, a villamos megtolása közben az egyik kerék kisiklott, emiatt bolondult meg és bénította meg szombaton a járművet a fedélzeti komputer.

A gyártó eredetileg azt ajánlotta fel a megrendelő BKV-nak, hogy érintőképernyős műszerfalat szerel a Combinókba. A közlekedési vállalat azonban ragaszkodott a nagy, színes nyomógombokhoz, mert a budapesti villamosvezetők ahhoz vannak szokva, meg így olcsóbban megúszható az átképzésük.

A BKV ugyanilyen alapon mondott le arról, hogy klímával szereljék fel a Combinókat. A hivatalos magyarázat szerint ezt egyrészt nem indokolja a magyarországi időjárás, másrészt a Nagykörúton az utasok általában csak egy-két megállót utaznak, gyakran nyílik és záródik az ajtó, a légkondival csak az utcát hűtenék, elég lesz a légcserélő. Az ablakok mindenesetre a klímához szabva készültek, hatalmas üvegtáblák, de csak a felső kis részen nyithatók. Ma viszont a BKV berendelte magához a német főtervezőt, adjon magyarázatot, miért működik ilyen siralmasan a légcserélő rendszer. Pedig jól muzsikál az, csak éppen ezt kérték, mert ez volt az olcsóbb. Utólag – mint a Volvo-buszoknál tavaly – majd biztos beszerelik a légkondit, ami így jóval drágább lesz, hiszen az eredeti szerződésben nem kérték.

Már az elején tudni lehetett, hogy átok ül a Combinó-projekten. A Budapest által megrendelt típusról menet közben derült ki, hogy Nyugat-Európában sorra darabokra törnek az alumínium kocsivázak, ezért a gyártó újraterveztette a modellt, ez egyéves csúszást okozott. Az 1995-ben faltól falig felújított Nagykörúton tavasszal 3,2 milliárd forintból újrakövezték a megállókat, modernizálták az áramellátó rendszert. Ez utóbbi olyan jól sikerült, hogy azután mindennaposakká váltak az áramszedő-törések, felsővezeték-szakadások. A csúcs az volt, amikor egy szombat hajnalban a Margit hídon a régi oszlopokra rá akarták szerelni a korábbinál háromszor nehezebb sodronyokat, mire a majd’ harminc éves, szétrozsdásodott kandeláberek egyszerűen kidőltek, a felelőst még keresik.

A BKV egyébként potom pénzért dobra veri a régi UV-villamosokat. Ha volna szabad félmillióm, beruháznék egy szép síndöcögénybe, jó lesz az még valamire. Ha másra nem, majd jó pénzért kölcsön adom a BKV-nak, amíg a műhelyben bütykölik a Combinókat.

2 Comments:

Anonymous Névtelen said...

kurva jó lett, haver, kurva jó.
full respect.

10:59 de.
Anonymous Névtelen said...

Mas faszaval verem a csalant, mert most epp nem pesten elek, de szerintem ezek mar nem komoly gondok. Megoldjak, kijavitjak, penzbe kerul majd, hat ez van, de egy-ket even belul mindenki megszokja az addigra a gyerekbetegsegeibol kinott Combinot. Es akkor a vilag (?) legforgalmasabb villamosvonala nem lesz olyan verciki, mint a regi Ganzokkal. Nekem mondjuk azokkal sem volt sok bajom soha, de ez megiscsak faszabb. Amit ennyit haznalnak, annak bele kell kopnia a taposomalomba.

Erdekes volna megtudni, milyen hibai voltak anno a Ganzoknak, mikor ujak voltak.

meg azt is tudom, hogy te nagy villamosbuzi vagy: mint ilyen, el tudnadmondani, szerinted mindennek ellenre jol valasztott Budapest? Mert nekem, hosszu tavon, ugy tunik.

Meg valami: imadnam, ha itt San Francisco kornyeken olyan lenne a tomegkozlekedes, mint az akar lerobbanos Combinokkal a BKV. TUl sokat panaszkodtam en is mindg Aba Botondra meg Demszkyre, de a helyzet az, hogy nagyon fasza (es nagyon-nagyon olcso!!) a BKV.

Tenyleg: arrol sem lenne rossz ertekezned egyet,mi lenne az a jegy/berletar, amellyel mar igazan felszinen lehetne tartani a BKV-t, es ne adj' isten minden villamosvonalra uj szerelvenyeket venni, meg metrot epiteni etc. Egy New Yorki havi berlet,ha jol tudom, valami 75 dollar, azaz 15 ezer forint. (Tudom, senki nem vennemeg otthon, annak ellenre, hogy meg mindig olcsobb, mint autoval jarni.)

Hm?

2:05 de.

Megjegyzés küldése

<< Home