Milliók a BKV-vezérnek
Éppen hogy megállapodott a fővárosi MSZP-SZDSZ a leglényegesebb koalíciós vitapontról, vagyis Demszky helyetteseiről, újabb személyi kérdés borzolja a városházi kedélyeket. A főpolgármester páros lábbal rúgná ki Aba Botond BKV-vezért, de ezt csak a Fővárosi Közgyűlés teheti meg. Azaz Demszkynek egyeztetnie kellene az ügyben a szocikkal, akiknek a hírek szerint már utódjelöltjük is van a cég élére. Eközben a BKV időzített pénzügyi bombaként ketyeg.
Demszky azért orrolt meg Abára, mert a BKV-vezér és stábja teljesen elbaltázta a sikersztorinak és fő kampányelemnek szánt Combinók forgalomba állítását. A Műegyetem vizsgálata szerint ugyan az áramszedő-törésekkel és oszlopkidőlésekkel járó próbaüzem hibáiért nem a közlekedési vállalat, hanem a kivitelező, az alvállalkozója és a műszaki ellenőr volt a felelős, a főpolgármester már a kampány hevében is többször nyilatkozta: megrendült a bizalma Abában, akinek mennie kellene. Városházi hírek szerint szóban meg is állapodtak, hogy Botond egy hónap türelmi idő után, magától távozhat, méghozzá emelt fővel, a vezérigazgató azonban megmakacsolta magát, és mégsem akar idő előtt távozni. Pedig ha közös megegyezéssel mondana fel, négymilliós végkielégítést kaphatna. (Ami az évenkénti húszmilliós prémiumhoz képest nem is olyan nagy összeg.) Az MSZP egyelőre nem tapsol Demszky ötletének, egyrészt mert a főpolgármester ismét nem egyeztetett velük erről, másrészt már van emberük Aba helyére.
Akárhogy is, az utasok meg fogják szívni. A választások előtt megjelent hírek szerint csak ahhoz kellene 10 százalékkal emelni a jegyek és bérletek árát, hogy a BKV a pénzénél maradjon, vagyis ki tudja gazdálkodni az áfa és az energiaárak emelkedése miatti költségeket. A közlekedési vállalaton azonban már ez sem segítene, mert az elmúlt három évben a tarifaemelés nem hozott extrapénzt; egyre többen ültek át a buszról az autójukba, vagy blicceltek.
Borítékolható, hogy most az állam sem lesz olyan nagyvonalú, hogy átvállalja a BKV több tízmilliárdos adósságát, ahogyan azt egykor egy Medgyessy Péter nevű miniszterelnök idején tette, mint sok másra, erre sem futja az államkasszából. Az egyedüli kiút a szolgáltatás drasztikus visszafogása, vagyis járatok megszüntetése és ritkítása lehet. A budapestiek hamarosan nosztalgiával gondolhatnak vissza a mostani időkre, amikor egy-egy utcában több járat is közlekedik, és amikor a belvárosban 300, a külső városrészekben meg 500 méteres gyaloglás után máris BKV-megállóba botlik az ember.
Aba utódjától ugyanis azt várja a városháza, hogy legfeljebb két éven belül rázza gatyába a 16 éve szocialista nagyüzemként működő, és a kommunikációra teljesen képtelen közlekedési vállalatot. Ahogyan az egyik kormánypárti politikus mondta: a BKV-nál akkor a baj, hogy a legjobb az lenne, ha Bokros Lajos állhatna a cég élére.
Demszky azért orrolt meg Abára, mert a BKV-vezér és stábja teljesen elbaltázta a sikersztorinak és fő kampányelemnek szánt Combinók forgalomba állítását. A Műegyetem vizsgálata szerint ugyan az áramszedő-törésekkel és oszlopkidőlésekkel járó próbaüzem hibáiért nem a közlekedési vállalat, hanem a kivitelező, az alvállalkozója és a műszaki ellenőr volt a felelős, a főpolgármester már a kampány hevében is többször nyilatkozta: megrendült a bizalma Abában, akinek mennie kellene. Városházi hírek szerint szóban meg is állapodtak, hogy Botond egy hónap türelmi idő után, magától távozhat, méghozzá emelt fővel, a vezérigazgató azonban megmakacsolta magát, és mégsem akar idő előtt távozni. Pedig ha közös megegyezéssel mondana fel, négymilliós végkielégítést kaphatna. (Ami az évenkénti húszmilliós prémiumhoz képest nem is olyan nagy összeg.) Az MSZP egyelőre nem tapsol Demszky ötletének, egyrészt mert a főpolgármester ismét nem egyeztetett velük erről, másrészt már van emberük Aba helyére.
Akárhogy is, az utasok meg fogják szívni. A választások előtt megjelent hírek szerint csak ahhoz kellene 10 százalékkal emelni a jegyek és bérletek árát, hogy a BKV a pénzénél maradjon, vagyis ki tudja gazdálkodni az áfa és az energiaárak emelkedése miatti költségeket. A közlekedési vállalaton azonban már ez sem segítene, mert az elmúlt három évben a tarifaemelés nem hozott extrapénzt; egyre többen ültek át a buszról az autójukba, vagy blicceltek.
Borítékolható, hogy most az állam sem lesz olyan nagyvonalú, hogy átvállalja a BKV több tízmilliárdos adósságát, ahogyan azt egykor egy Medgyessy Péter nevű miniszterelnök idején tette, mint sok másra, erre sem futja az államkasszából. Az egyedüli kiút a szolgáltatás drasztikus visszafogása, vagyis járatok megszüntetése és ritkítása lehet. A budapestiek hamarosan nosztalgiával gondolhatnak vissza a mostani időkre, amikor egy-egy utcában több járat is közlekedik, és amikor a belvárosban 300, a külső városrészekben meg 500 méteres gyaloglás után máris BKV-megállóba botlik az ember.
Aba utódjától ugyanis azt várja a városháza, hogy legfeljebb két éven belül rázza gatyába a 16 éve szocialista nagyüzemként működő, és a kommunikációra teljesen képtelen közlekedési vállalatot. Ahogyan az egyik kormánypárti politikus mondta: a BKV-nál akkor a baj, hogy a legjobb az lenne, ha Bokros Lajos állhatna a cég élére.
0 Comments:
Megjegyzés küldése
<< Home