Tehenek és szamarak
A városatyák korábbi értetlensége ellenére idén Budapestre is eljött a világ több nagyvárosában már többször megrendezett tehénparádé. Húsz műanyag jószágot állítottak ki főként az Andrássy úton és környékén, hogy a járókelők elébe menjen a kortárs művészet. A szervezők felkészültek rá, hogy a tehenek nem maradnak érintetlenek; a külföldi tapasztalatok szerint a kiállítási tárgyak 10-15 százalékát néhány héten belül teljesen tönkreteszik. Budapesten ehhez pár nap is elég volt, és még egy jó kis hétköznapi vallásháborút is sikerült kirobbantani.
A Szent István térre kitett, olvadó fagyit ábrázoló kék tehén fenekéből jégkrém-pálca lógott ki. Az egyház tiltakozott, a kanonok szerint a vallásos emberekből űznek gúnyt azzal, hogy a műanyag szarvasmarha éppen a farát fordítja Isten háza felé. Egy érseki tanácsos arról értekezett, hogy ez így meghökkentő, ízléstelen és provokatív, a tehénnek – mint mondta frappánsan – más mezőkre kell távoznia.
Mindez nem volt probléma korábban Firenzében, Prágában és Varsóban sem, pedig ott is templomok közelében bukkantak fel a műanyag jószágok. Arra sem volt példa, hogy önkéntes műértők ilyen durván rendezzék át a kiállítást.
A faros jószág pedig ment is, igaz, nem önszántából. Egyik éjjel néhányan letörték az egymillió forintba kerülő műtárgyat a talapzatról, összefirkálták, és átcipelték a liberális párt kampánysátra elé. Az amúgy is kék színben pompázik, jobban illik hozzá a kék tehén, mint a Bazilika elé. A megrongált tehén végül restaurátorműhelybe került, és talán ki sem jön onnan.
Tavaly a Blaha Lujza téren bokszzsákot formázó művészeti installációt helyeztek el, amely azt szimbolizálta, hogy a városlakókban mennyi feszültség és agresszió gyűlt össze. A budapestiek már akkor rendkívül fogékonynak mutatkoztak a kortárs művészetre, és annyira azonosultak a mű üzenetével, hogy előbb a zsákot püfölték szét teljesen, majd – összeveszve azon, hogy ki is következik ütésre a sorban – egymást. A rendőrség kérésére végül eltüntették az alkotást, mert már képtelenség volt megfékezni a Blahán állandóvá váló tömegverekedéseket.
A tehén még olcsón megúszta, máglyára is küldhették volna.
A Szent István térre kitett, olvadó fagyit ábrázoló kék tehén fenekéből jégkrém-pálca lógott ki. Az egyház tiltakozott, a kanonok szerint a vallásos emberekből űznek gúnyt azzal, hogy a műanyag szarvasmarha éppen a farát fordítja Isten háza felé. Egy érseki tanácsos arról értekezett, hogy ez így meghökkentő, ízléstelen és provokatív, a tehénnek – mint mondta frappánsan – más mezőkre kell távoznia.
Mindez nem volt probléma korábban Firenzében, Prágában és Varsóban sem, pedig ott is templomok közelében bukkantak fel a műanyag jószágok. Arra sem volt példa, hogy önkéntes műértők ilyen durván rendezzék át a kiállítást.
A faros jószág pedig ment is, igaz, nem önszántából. Egyik éjjel néhányan letörték az egymillió forintba kerülő műtárgyat a talapzatról, összefirkálták, és átcipelték a liberális párt kampánysátra elé. Az amúgy is kék színben pompázik, jobban illik hozzá a kék tehén, mint a Bazilika elé. A megrongált tehén végül restaurátorműhelybe került, és talán ki sem jön onnan.
Tavaly a Blaha Lujza téren bokszzsákot formázó művészeti installációt helyeztek el, amely azt szimbolizálta, hogy a városlakókban mennyi feszültség és agresszió gyűlt össze. A budapestiek már akkor rendkívül fogékonynak mutatkoztak a kortárs művészetre, és annyira azonosultak a mű üzenetével, hogy előbb a zsákot püfölték szét teljesen, majd – összeveszve azon, hogy ki is következik ütésre a sorban – egymást. A rendőrség kérésére végül eltüntették az alkotást, mert már képtelenség volt megfékezni a Blahán állandóvá váló tömegverekedéseket.
A tehén még olcsón megúszta, máglyára is küldhették volna.
0 Comments:
Megjegyzés küldése
<< Home